Voor alle zekerheid...... - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu Voor alle zekerheid...... - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu

Voor alle zekerheid......

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

25 Mei 2014 | Spanje, Burgos

Zondagmiddag kwart voor twaalf roepen de klokken van de kathedraal de gelovigen naar binnen. Ik ga, want er zijn mij teveel afhakers op deze Camino. En zo zit ik in een gezongen latijnse/spaanse mis met drie heren en negen zangers, maar dat kan dus ook een mis met 12 heren heten. Mooie muziek van een enorm pijporgel, een prachtige kapel in de kathedraal die goed volloopt met Spanjaarden en een enkele toerist. Een van de twaalf mannen wordt aan twee kanten ondersteund, apart naar het altaar gebracht. Hij is te oud en te slecht ter been om samen met de anderen door het midden zingend op te lopen. Ik vind mijn plaats naast een oud dametje, die bijna in mijn rechterjaszak past. Zo broos, zo klein. Zij is mijn leidsvrouw. Ik sta als zij gaat staan, ik kniel als zij knielt. Ze gaat alleen de hostie halen; dat durf ik toch niet als ongedoopte. Tijdens de communie zingt de voorzanger een lied dat verdacht veel wegheeft van de spaanse versie van "I did it my way". Ik moet goed luisteren om het verschil tussen het wereldlijke lied en het geestelijke lied te horen. De voorzanger heeft een haviksneus en een prachtige krachtige stem. De anderen, oud als ze zijn, vullen met hun volle geluid de kapel. De hoofdpriester heeft slechte ogen met dito bril maar predikt vrijuit in een spaans dat ik bijna begrijp. Dat we ons moeten aanpassen aan een nieuwe manier van geloven in deze veranderende tijd, maar als je maar wel naar het evangelie blijft leven, dan is het goed en is de paus tevreden. Dit is een hele korte vertaling. Er wordt vaak met een mooi wierookvat gezwaaid door een van de twaalf mannen die duidelijk de aangeversrol heeft. Zo ziet ie er ook een beetje uit; lulletje rozenwater met een father caedfeil randje en de bril scheef op zijn hoofd. Hij mag als enige niets zeggen op het altaar. Dan wordt er door de priester iets gezegd over Pacquas en plotseling geeft iedereen de directe buren een hand en wenst ze iets moois toe. Ik hou heel voorzichtig even het vogelbottenhandje van mijn buurvrouw vast terwijl we elkaar vriendelijk toelachen. De elf priesters gaan zingend af en de twaalfde, de hele oude, blijft ineengedoken eenzaam achter op het altaar, terwijl iedereen de kerk verlaat.
Ik ga morgen weer aan de wandel, met gods zegen.

  • 25 Mei 2014 - 21:39

    Margriet:

    hee Tee,

    Morgen weer op pad. Goed zo, pillen hebben hun werk gedaan? Je maken wat mee vrouw! Klinkt niet verkeerd. Hou de voetjes heel…en op naar Leon. lieve groet Margriet

  • 25 Mei 2014 - 21:47

    Marielle:

    Ik krijg toch geen katholieke schoonzus he? Hebben die pillen ook een hallucinerende werking?
    Trek je schoenen aan en je vuile sokken petje op en lopen!
    Beterschap en de paden op!
    Liefs
    Marielle

  • 25 Mei 2014 - 22:50

    Gonne:

    Ook onze zegen heb je!!!
    Xxx

  • 26 Mei 2014 - 14:40

    Marian:

    Goed gedaan Thea, een beetje geloof helpt altijd .wij zullen een kaarsje voor je opsteken .

  • 26 Mei 2014 - 15:42

    Caminofrans:

    Hola pelegrina Thea,
    Ik volg je met groot plezier op je tocht.
    Gegroet van een zeer ervaren pelgrim!
    Buon Camino
    Caminofrans

  • 27 Mei 2014 - 09:36

    Hugo:

    Madre Maria! Wat een verhaal toch weer.
    Ik zag je helemaal zitten en het tafereel in de kapel aanschouwen.

    Opknappende heen nu! Dus een snel herstel gewenst! You do it your way!

    You Go Girl!

  • 27 Mei 2014 - 13:06

    Loes:

    Ik hoop dat de dienst van zondag je weer vleugels heeft gegeven! Ja, ja.....wonderen bestaan.
    Morgen terug naar huis na een prima week in Overijssel.

  • 27 Mei 2014 - 20:50

    Danièle:

    linda historia,also yo quiero padre Cadfael historia que paso durante el XII siglo.Has tu leido los libros besos y bueno camino. Yo queria ser (estar?) contigo

  • 28 Mei 2014 - 10:58

    Tanja:

    Leuk om alles te lezen Thea! Hoop dat de bronchitis over is en je met hemelvaart weer mooie katholieke gebruiken ziet. Geen idee, doen ze in Spanje aan hemelvaart?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Welkom, beste lezer! Ik ga niet ver weg, ik ga niet lang weg, maar ik ga wel af en toe wat op deze site zetten wat ik met jullie wil delen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 57769

Voorgaande reizen:

18 Mei 2005 - 10 April 2020

Europese vakanties

15 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Japan2015

01 Mei 2014 - 01 Juli 2014

Tapas en Tippelen

06 December 2009 - 23 December 2009

Cuba

12 April 2009 - 02 Juni 2009

New Zealand only ...

Landen bezocht: