Vreemde vogels - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu Vreemde vogels - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu

Vreemde vogels

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

02 Juni 2014 | Spanje, Mansilla de las Mulas

Wandelend kom je veel tegen en zie je ook meer. De snelheid van een wandelaar stelt je in staat om op de vierkante centimeter dingen, mensen en beesten te zien. Dat levert ook niet alledaagse ontmoetingen op. Zo lag er gisteren opeens voor mij op het pad een zwartgrijze slang, die met de kop omhoog mij aankeek. Ik bleef versteend staan en na een moment schoot de slang weg. Ik heb er geen bewijs van en iedereen die weet hoe bang ik ben van dieren waarvan je niet weet wat ze gaan doen, snapt dat. Ik word met de dag blijer met mijn wandelstokken. Ze poken in het hoge gras wanneer "nature calls" en dan hoop ik maar dat al die gifgroene salamanders of bruine met een vuurrode rugstreep zich dan uit de weg maken. Inderdaad: onderweg verdomd weinig wc's, om over prullenbakken maar te zwijgen. Dat is een totaal ander onderwerp, dus terug naar de ontmoetingen: rupsen, vlinders (vooral veel kleine fluoricerende blauwe), vogels in soorten en maten. Af en toe denk ik iets te herkennen, maar het kwikstaartje van hier ziet er toch heel anders uit dan ik ze ken. Goed herkenbaar: de ooievaar, zowel op het nest, klepperend vanaf de kerktoren als grazend in het veld. De koekoek, want dat hoor je, en iets dat lijkt op een agapornis maar dan veel kleiner, met zo'n papagaaienbekje.

Ook in menselijke vorm komt ik vreemde vogels tegen. Een hele bijzondere is een Schot, met een legging aan en een strak jurkje erop. Geen dag zonder make-up en alle nagels een andere kleur gelakt. Grote wandelschoenen met roze beenwarmers. Een enorme bos roodbruine krullen die dagelijks goed verpakt worden in een bandana. Als het warm wordt gaat de legging omhoog en als het kouder wordt weer naar beneden. Hij heeft het gelooide gezicht van een ouderwetse zigeuner. Vorig jaar brak hij zijn been op de Camino en daarom is ie terug. Dan Brandon, de Ier uit Donegal, die tegen de richting in fietst. Hij wil in vijftig dagen van Santiago naar Istanbul fietsen, maar denkt dat ie niet verder dan Kroatië komt omdat ie zo vaak stopt voor koffie. Twee meter en brandmager. De Japanse zeventiger Kyoso-san die overal waar hij stopt ansichtgrote aquarellen maakt van wat hij ziet of wat hem opvalt. Hij stuurt ze naar vrienden en kennissen thuis en maakt eens per week een groter werk, dat hij in de rugzak meedraagt. Het Finse stel: hij is blind en loopt met een geleidehond; zij draagt de rugzak en duwt een karretje voort waar hun twee kinderen van anderhalf en drie meestal inzitten. Onwaarschijnlijk hoe zij de moeilijke stenige paden die er zijn, meester blijven. En vandaag de 83-jarige Limburger Huub, die sinds dat hij 63 is de camino elk jaar loopt. Voor de pensionering leraar en geschoold geschiedkundige, wat een perfecte combi was voor anderhalf uur samen lopen en onderricht krijgen in de historie van dit prachtige gebied en een aantal sagen en legendes. De woordenstroom stopt omdat hij een dorp eerder dan ik de wandeldag beëindigt. Daar slaapt ie altijd en daar kennen ze hem. Hij heeft zijn vrouw moeten beloven dat het dit jaar de laatste keer is. Ik weet het nog zo net niet.

• 02 Juni 2014 - 23:45

Gonne:

Stoer hoor! Was het geen draak?
    Petje af voor Huub! Er is nog hoop en tijd voor me!
    Omhelsd!!!

• 03 Juni 2014 - 12:22

Thea:

Sorry! het zijn geen salamanders, maar hagedissen! (bedankt, Paul)

• 03 Juni 2014 - 20:43

Loes:

Kijk en geniet! Kyoso-san die kan er wat van! Zie ik het goed dat je al op de helft zit? Dan is de rest een eitje (hoop ik) voor je.

• 04 Juni 2014 - 13:43

Marieke En Judith:

Wat een mooie tocht!! Groot verschil met ons bestaan als zittende kantoorpelgrim. Maar gelukkig loopt hier ook alles goed.

Houd je haaks, loopze en tot snel.

• 04 Juni 2014 - 20:16

Mariejo Stassen:

Ja die limburgers! wie weet ga ik dat ook doen. ga je dan weer een keertje mee?
    kus mjo

• 05 Juni 2014 - 11:15

Marjan Neeft:

Hai thea, Erg leuk om te lezen. Ik krijg helemaal zin in die camino.( Hoewel ik op dit moment liever in El Rocio zou zitten, daar is het groot feest nu, en lekker warm). Spanje is leuk, he! Loopse en geniet. Saludos de Heiloo, Marjan