van de stad naar het platteland - Reisverslag uit Havana, Cuba van Thea Dekker - WaarBenJij.nu van de stad naar het platteland - Reisverslag uit Havana, Cuba van Thea Dekker - WaarBenJij.nu

van de stad naar het platteland

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

10 December 2009 | Cuba, Havana

Drie dagen Havana geeft een veelheid van indrukken. Je kijkt je ogen uit en niet alleen naar mooie dingen. Dus voor de toeristen onderwerpen verwijs ik je naar elke folder over cuba, maar voor die andere dingen moet je hier blijven lezen. Wachten: heel veel wachten en dat lijkt een nationaal tijdverdrijf. De CUC=sen die verdiend worden moeten ook nog omgewisseld worden naar nationaal geld want als cubaan kun je weer nix kopen met cuc'sen, dus: in de rij; die niet zoals bij ons met een nummertjesautomaat gaat; maar gewoon rij drie van 25 stoelen in een gebouw waar de ramen niet gerepareerd worden omdat het dan zo lekker doortocht: boodschappen zijn op rantsoen, dus wachten voor winkels met tralies ervoor. de bus is groot vol en lang, maar je moet wel wachten tot ie komt.
Sociale huisvesting heeft hier een bijzonder uiterlijk. De oude gebouwen die vroeger glamourous moeten zijn geweest zijn met houtje touwtje tot veel verschillende appartementen gemaakt. De was hangt buiten, of is het een vervangende klerenkast vanwege ruimtegebrek? Stoelen hebben hier weinig poten maar veel schommelbogen waar ook heerlijk op de wind in gewacht wordt. Kinderwagens zie ik niet, wel veel moeders met soms hele kleine baby s op hun arm. De kleintjes slapen overal. Na de stad, waar de chanchan uit alle hoeken en gaten steeds weer klinkt, gaan we het land in in een kleine Hyundai Atoz. Achtbaansweg met weinig verkeer door een enorm soort vlakte. Niet heel interessant als natuur maar het schiet lekker op. Vanuit de stad een controlepost, bij elke afslag naar een stad van betekenis, weer ëën die geholpen wordt door een cctv camera. Je voelt je wel bekeken en gecontroleerd.
Na een overnachting in een soort Tuchi River Lodge met lekker zwembad gaan we dan toch de kleinere weg op, die dan ook weer vol met enorme potholes zit. We hebben een kruissnelheid van 20 km maar zien daardoor heel veel, zoals de fantastische paard en wagen bussen die in de dorpen rijden. We zijn nu in Trinidad en daar is het mooi en heel erg heet. Gelukig slapen we in een lekker casa particulare waar de wind door onze kamer waait en ook hier weer de muziek van alle kanten klinkt. Volgende keer meer en fotoos bij paul.waarbenjij.nu. Dag!

• 10 December 2009 - 21:21

Toon:

Dit is wel anders dan het koude denemarken waar je niet hoefde te wachten maar waar ook veel geregeld was. Was super leuk bij Kees en Cecilie. Geniet daar en geef je ogen de kost. Dan kunnen we er daarna weer over lezen.

X

• 11 December 2009 - 06:55

Willem:

Hé Thea, wat een overvloed aan informatie nu Paul en jij tegen elkaar op schrijven en gelukkig louter goede berichten. Good on ya, zouden ze heel ergens anders zeggen. Snap de sigaren en de son wel, maar how about de haringen?
    Heb plezier.

• 11 December 2009 - 08:32

Kees:

Dekkertje! Wachten is echt een mooie bezigheid, vooral als je niets hoeft te doen. Al enge beesten gezien, of zijn die ook verboden? x

• 11 December 2009 - 12:34

Hugo:

Olá

Hebi da'rok ienter'net?
    Passa ma rop da'j ni'wor gepaktda! Da rom ga'les indico deta al. Goe telese, daju lie't goe naju lie sin heb be'da. En geni et van'da moje we'er!

VIVA CUBA!

Amigo Hugo