Verlicht en gelaafd - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Thea Dekker - WaarBenJij.nu Verlicht en gelaafd - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Thea Dekker - WaarBenJij.nu

Verlicht en gelaafd

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

24 Mei 2015 | Japan, Kyoto

Met de kramp van gisteren nog in de kuiten en een soort lage rugpijn van een dag fietsen op een te kleine fiets en een fantastisch diner op lage stoeltjes aan het mekka van Kyoto, Pontocha, vertrekken we voor een echt zondags uitje met onze magische railpass naar Nara. Lekker zitten in de trein: Nara ligt op drie kwartier van Kyoto en is al sinds eeuwen het einde (of begin, het is maar hoe je er naar kijkt) van de zijderoute. Doordat met de zijderoute ook invloeden uit het vasteland van Azië en verder kwamen moet hier ook een eeuwenoude Boeddhistische tempel te bewonderen zijn.
We beginnen de tocht in het station bij een Japanse franse bakker die ruimschoots de toets der kritiek kan doorstaan: goeie croissants en zelfs pain au raisin die niet van Franse zijn te onderscheiden. We lopen een half uur vanaf het station door een brede winkelstraat tot in een parkachtige omgeving vol herten. Ooit kwam er een God op een wit hert en sinds die tijd worden de veel te aanwezige, bedelende schurftige herten hier vereerd. Vandaar leidt de weg naar de eerste tempel. De Kasuga Taisha Tempel is van de Shinto, een van de oudste Japanse religies. Hij is mooi. Er wordt veel gebogen en geklapt en wij gaan los op de talismannen die geluk, goede bevalling, rijkdom en gezondheid moeten brengen. Ze worden verkocht door meisjes met een ornament op het hoofd dat glittert en schittert. Ik kan mijn ogen er niet vanaf houden. In de heerlijke warmte lopen we daarna door naar de boeddhistische tempel, die belooft het grootste houten gebouw ter wereld met de grootste boeddha te zijn. Het "jaja, dat zal wel" verandert naarmate we dichterbij komen. Wat een joekel van een toegangspoort en wat een enorm mooi gebouw en, wow, die boeddha is echt enorm! We ontsteken van ontzag dus ook maar wat wierook en branden voor alle levenden en overledenen een kaars en staren voor de rest in ontzag in het rond: Vader Veer zou zeggen: "een mooi stuk werk".
De laatste tempel op weg terug naar het station een pagode van vijf verdiepingen kan nog net een zijdelingse blik gegund worden. We doen nog een rondje franse bakker en zijgen weer neer in de trein. Om zes uur klokken we in in ons tijdelijke huisje: heerlijke dag buiten geweest.

• 24 Mei 2015 - 15:43

Kees:

Jullie hebben er flink de vaart in! En top met de updates. Klinkt alsof jullie genieten, zie er naar uit om ervaringen uit te wisselen!

• 24 Mei 2015 - 17:45

Tineke:

Kleine fietsjes, kleine stoeltjes het zou zo maar een 2e pelgrimstocht kunnen zijn.
    Maar gelukkig is daar een
    PRachtige tempel en gigantische boeddha. En niet te vergeten de croissants en krentebollen.
    Klinkt als gigantisch genieten.
    XT

• 24 Mei 2015 - 20:56

Gonne:

Haha,lange reis voor een croissantje!

• 24 Mei 2015 - 22:59

Loes:

Leuk om jullie belevenissen te volgen via dit reisverslag.