Mensen, mensen, mensen - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu Mensen, mensen, mensen - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu

Mensen, mensen, mensen

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

15 Juni 2014 | Spanje, Sarria


Met nog 111 km te gaan is het tijd om jullie weer bij te praten over de mensen die ik tegenkom en waarmee ik langer of korter optrek, maar waar ik in ieder geval meer mee deel dan de obligate vragen: "waar ben je begonnen" en "ga je helemaal naar Santiago". Sinds ik met Kees loop, verdubbelen de verhalen zich en vallen ze soms samen omdat hij ze hoort van leeftijdsgenoten, terwijl ik meer mijn eigen generatie spreek. Kees is lekker sociaal in de omgang en een grote bron van informatie. Volgens mij kan hij straks de wereld rond als ie bij iedereen op bezoek gaat waarmee hij nu gegevens heeft uitgewisseld. Ik geniet van een week met mijn middelste zoon, die me tijdens de wandeling niet alleen voedt met allerlei feitjes over mens, dier en natuur, maar ook over de andere pelgrims. Een deel geef ik hierbij door.

Grace en Amy: moeder en dochter uit de USA. In Puenta la Reina deelde ik voor het eerst een karaf Sangria met ze. In Burgos zijn we bijna samen wijn gaan proeven, als ik geen afspraak bij de masseur had gehad. In de tussenliggende weken niet getroffen en opeens waren ze daar weer in Triacastela en zaten we samen aan tafel. Amy is afgestudeerd en vader gunde vrouw en dochter deze bijzondere reis. Ze doen stoer lollig tegen elkaar, terwijl het verhaal van thuis minder rooskleurig is. Een zoontje van 8 dat stierf aan kanker en een zoon van 17 die niet wil deugen en (as we speak) al een week "missing" is. De opmerking van Grace als ze zegt dat over een week "reality waits" krijgt daarmee wel een nare lading.

Joanne: een zuidafrikaanse die vanaf haar 21e aan de westcoast van de verenigde staten woont en net gepensioneerd is als "omloop"-zuster. Gescheiden van een documentairemaker, een dochter van veertig jaar. Joanne loopt om geld in te zamelen voor aidsbabies in Zuid Afrika. Ze zamelt daar al jaren geld voor in, maar deed dat tot nu op zijn Amerikaans, door diners, veilingen en chique high teas waar mensen zich voor grof geld kunnen inkopen. Daarmee haalt ze per keer ruim 10.000 dollar op. Ze dacht dat deze voettocht daarom ook veel geld zou opleveren, maar tot nu toe - en we zijn er bijna - is er maar zo'n 2000 dollar toegezegd. De teleurstelling daarover maakt dat haar voettocht haar steeds zwaarder valt en ze allerlei kwaaltjes heeft. Ze is weg van Kees en van het feit dat ie een week met zijn moeder wil lopen. Ze maakt meteen plannen om dit ook eens te doen met haar dochter, maar gaat eerst een paar dagen in het klooster van Samos rouwen om het feit dat haar kat dood is gegaan, terwijl zij hier is.

Fonz en zijn vriendin, waarvan ik de naam maar steeds niet herinner, uit Nederland, lopen apart maar wel tegelijkertijd. De eerste keer dat ik Fonz tref, die eruit ziet als Crocodile Dundee, heeft ie zere benen omdat ie de dag daarvoor 55 km liep om te kijken of hij dat ook kan. Dat kon dus maar één dag. De tweede keer verbaas ik me erover dat ik hem weer zie, maar dat komt door zijn lange busreis. De derde keer tref ik hem in Villafranca op het terras en vertelt hij dat hij zijn tijd gebruikt om het boek te schrijven dat hij allang van plan was om te schrijven over verhalen uit zijn werk met gehandicapten. Zijn vriendin loopt om geld in te zamelen voor biovakantieoorden. Een flamboyante dame met een bos rood krullend haar die haar tas achter zich aan trekt op een rolkarretje. Bepaald geen sinecure als je de stenige en modderige paden hier ziet. Samen zijn ze in het oranje de gangmakers in de kroeg in Triacastela bij de openingswedstrijd van het nederlandse elftal. De oranje ballonnen die ze proberen te verkopen voor 2€ per stuk, blijven onverkocht.

Johan en Julie, Pierre en Denise: buren uit west Australië. Johan is een Nederlander die al 45 jaar geleden vertrok en Pierre, die evenlang uit Frankrijk weg is, samen met hun Australische vrouwen. Johan spreekt nog goed Nederlands met een vet accent, terwijl Pierre na 45 jaar, vooral engels spreekt met een vet frans accent. Pierre vindt al het eten en alle wijn hier in Spanje "magnifique" en dat zie je ook, want hij zit na elke maaltijd onder met de resten van zijn eigen dagschotel. Ze lopen elke dag max 15 km en hebben een prima tijd.
Al deze wetenswaardigheden deel ik nu ook met Paul die ik gisterenavond weer in de armen kon sluiten. Hij doet zijn best om de verhalen te onthouden en de gezichten die erbij horen uit elkaar te houden. Dat gaat natuurlijk niet, maar ik weet zeker dat hij in de komende week zijn eigen verhalen gaat horen en daar, net als ik tot nu toe, van gaat genieten

  • 15 Juni 2014 - 19:51

    Tineke Houtenbos:

    Thea, ik geniet zo van je verslagen dat ik heel even het zelfde pad wil lopen maar dat is voor mij gelukkig maar heel even.
    Geniet samen met Pay
    Ul van de laatste km. XT


  • 15 Juni 2014 - 20:15

    Bregje:

    Ja, ik ook thea!
    En ben ook vooral benieuwd naar JOUW verhaal!
    Mooie laatste week gewenst!

  • 15 Juni 2014 - 20:25

    Gonne:

    Dit lees je niet in de Prive; Story en Weekend!!!!! Jammer dat het binenkort afgelopen is met deze verslagen! Ik heb er tot nu toe van genoten.
    Nog veel plezier voor de laatste weken! Omhelsd beiden!

  • 15 Juni 2014 - 23:45

    Loes:

    Een ieder heeft zo zijn eigen reden en verhaal om dit traject in Spanje af te leggen; boeiend of schrijnend. Hopelijk werkt het lopen louterend en geeft het nieuwe energie!
    Wij fietsen komende dagen langs IJssel, Overijsselse Vecht en Regge en putten daar kracht uit. Nog een mooie eindsprint samen met Paul!

  • 16 Juni 2014 - 07:05

    Sandy:

    Wat een reis en wat een prachtige verhalen! Net als de anderen geniet ik mee. Ik hoop dat je een geweldige laatste week hebt. X Sandy

  • 21 Juni 2014 - 19:21

    Hugo:

    Ha Thea,

    Ik heb smakelijk gelachen om de onsmakelijke plaatjes die ik me voorstelde bij je verhaal over de dagschotel...en dan vooral de resten... Whuhahaha!

    En ik heb vernomen dat je het hebt gehaald! Het lijkt erop dat je in alle opzichten je doel hebt bereikt! Gefeliciteerd met deze topprestatie!!

    Geniet van het succes!

    Hugo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Welkom, beste lezer! Ik ga niet ver weg, ik ga niet lang weg, maar ik ga wel af en toe wat op deze site zetten wat ik met jullie wil delen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 57716

Voorgaande reizen:

18 Mei 2005 - 10 April 2020

Europese vakanties

15 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Japan2015

01 Mei 2014 - 01 Juli 2014

Tapas en Tippelen

06 December 2009 - 23 December 2009

Cuba

12 April 2009 - 02 Juni 2009

New Zealand only ...

Landen bezocht: