Beginners/doorzetters/experts - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu Beginners/doorzetters/experts - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu

Beginners/doorzetters/experts

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

09 Juni 2014 | Spanje, Ponferrada


worden de wandelaars in de verschillende delen van de camino Frances genoemd. Van St. Jean Pied de Port naar Burgos, ben je een beginner. Van Burgos naar Leon, over de prachtige maar eindeloze Meseta, word je een doorzetter. "It is not for the weak of heart or the weak of mind". Daar kan ik mij in het begin niet zoveel bij voorstellen, bij dergelijke profetieën. Nu ik erdoor heen ben snap ik het beter. Het is een eindeloos gebied waarin je je, als je er loopt, kunt verliezen in tijd, plaats en einddoel. Hoewel een echte wandelmeditatie anders gaat (langzamer, meer op de vierkante centimeter) kan de Meseta hetzelfde effect bereiken. Ik vind het heerlijk en ik laat aan mijn zus Gonne weten dat "Als mijn hoofd nog leger dan dit wordt, wordt het gevaarlijk". Al dit moois eindigt in de grote stad León, waar ik de ongelooflijke mazzel heb, dat ze in het pantheon van het convento van San Isidoro de (voor zover ik weet altijd gesloten) bibliotheek openmaken terwijl ik daar de fresco's loop te bewonderen. Of ik ook even in de bibliotheek wil? Hell, yeah! De ontroering slaat toe bij het zien van de schat aan bewaard gebleven manuscripten vanaf de 10e, 11e eeuw. Bijbels van een meter hoog, in leer gebonden, letter voor letter met de hand gekalligrafeerd. Rijk geïllustreerde gezangboeken. 30.000 volumes zijn er, alleen op deze plek, bewaard gebleven en ik kon ze (No Tocar!, No photo!) aanraken en ruiken. Wat een ongelooflijke mazzel voor een boekenfreak zoals ik. León kan bij mij niet meer stuk!

Ik moet toch door: het laatste stuk door de Montes de León en door de bergen van Galicië als "expert". Er hangt veel (on)wijsheid rond de camino. Echte en soms verschrikkelijke tegeltjeswijsheden. Een echte: als je als Expert loopt tussen León en Santiago, denk dan niet dat je een beter mens bent dan degenen die daar beginnen. Als tegenhanger een tegeltjeswijsheid (en lekker Amerikaans): "the Camino does not give you what you want, it gives you what you need." Geen idee hoe je dat moet zien als je sommige mensen ziet ploeteren, met blaren, kapotte knieën, ontstekingen of als er geen bed meer voor ze is in de herbergen. Dat kan ik nauwelijks zien als iets wat mensen nodig hebben. Mij geeft de camino naast bovengenoemde ervaringen een zeer overzichtelijk dagelijks ritme. Zeven uur op, douchen, tas inpakken, ontbijten. Tussen acht en half negen aan de wandel. Nadenken hoeft niet: volg de gele pijlen. Onderweg een of twee stops met koffie en of een broodje en dan tegen twee uur, half drie is de dagetappe op en stopt bij het geboekte hotel. Douchen, verkleden en sandalen aan en dan uitlopend een rondje door dorp of stad. In een lokaal bedrijf een pelgrimsmenu nuttigen voor 9 of 10 euro (pan, aqua y vino incluido) samen met de andere wandelaars die daar zijn gestrand en voor tienen ligt iedereen plat. Saai? Misschien. Maar wel overzichtelijk. Nog twee dagen loop ik alleen en dan is daar opeens een hartelijk weerzien met Kees in Astorga. Hij loopt op zijn sportschoenen een week mee tot Sarría. Samen nemen wij de hoogste (en steilste) bergwandelingen deze week. Ik leg mijn wenssteen bij de miljoenen andere bij het Cruz de Ferro en aan het eind van deze week neemt Paul het stokje over tot Santiago. De solotrip is gedaan. Ik kijk er met genoegen op terug. Het eind komt in zicht en ik kijk er naaruit om dat samen met Paul te beleven.

  • 09 Juni 2014 - 14:50

    Kees:

    Ga eens bier halen thea!

  • 09 Juni 2014 - 15:39

    Jolanda:

    Ik begrijp dat het nog lastig wordt om je straks weer onder de gewone gestresste stervelingen te begeven.....

  • 09 Juni 2014 - 16:44

    Toon:

    blij om te lezen dat het brengt wat je voor ogen had. on a different note: als kees een euro krijgt voor elke keer als hij een foto van iemand moet maken was ik rijk geweest. Veel plezier samen!

  • 09 Juni 2014 - 18:07

    Paul:

    voor mij ook bier Thea, en neem wat te eten mee, wil je ?

  • 09 Juni 2014 - 20:26

    Bart:

    Jij bent een baas! Geniet.

  • 09 Juni 2014 - 21:38

    Gonne:

    Wat heerlijk om straks compleet mens terug te komen! Gaan we van meegenieten!
    Voor jou wil ik wel een juichpak/pet aan/op doen!,

  • 09 Juni 2014 - 21:47

    Paul:

    kan niet wachten op een jumping Gonny in een Donders juichpak .... foto's !

  • 10 Juni 2014 - 09:42

    Loes:

    Met Kees en Paul fluitend naar de finish!

  • 10 Juni 2014 - 13:34

    Wannes:

    ir a buscar un otra cerveza Thea !

  • 10 Juni 2014 - 16:43

    Thea:

    Voor jullie allemaal bier en tapas in de achtertuin in augustus.

  • 10 Juni 2014 - 19:42

    Alide:

    ik geniet van je verhalen en van het feit dat jij zo geniet, ondanks alle zaken die je tegenkomt, waar je niet op gerekend had (onweer e.d.).
    Ik blijf je met veel genoegen volgen tot het eindpunt.

  • 12 Juni 2014 - 22:41

    Loes:

    Vandaag een handgeschreven ansicht in de bus! Slow post blijft leuk. Dank uit Zaandam.

  • 14 Juni 2014 - 02:19

    Hugo:

    Ha Thea!

    Fijn te lezen dat het zo goed gaat. Cheers! Groet aan Kees.
    Wat tof dat hij met je mee komt lopen.

    Vandaag (13 juni) met Kenan gelopen in NY en over je gehad.
    Oa over je voettocht en dat we het een hele prestatie vinden, we zouden het je niet snel nadoen. Verder waren we op Museum Avenue! Gugenheim..zozo maar Museum of Natural History was helemaal geweldig! Real is meer ons ding. Vandaar dus dat je ter spraken kwam in onze vakantie en dus was ik nieuwsgierig naar je verhaal. Thnx voor de tips & tricks! Heb een goede wandeling verder. We denken aan je!

    Hartelijke groeten,
    Kenan en Hugo

  • 17 Juni 2014 - 12:54

    Jose Zwier:

    ha die Thea,

    Wat schrijf je toch beeldend: zie het voor me, nergens aan denken, gewoon je ene voet voor de andere zetten en al het moois in je opnemen. Fantastische ervaring lijkt me.
    Ook heel bijzonder om dat te delen met Kees en Paul.

    Verwachten straks natuurlijk wel een live verhaal van je belevenissen!

    groet en nog veel wandelplezier!
    Jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Welkom, beste lezer! Ik ga niet ver weg, ik ga niet lang weg, maar ik ga wel af en toe wat op deze site zetten wat ik met jullie wil delen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 845
Totaal aantal bezoekers 57697

Voorgaande reizen:

18 Mei 2005 - 10 April 2020

Europese vakanties

15 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Japan2015

01 Mei 2014 - 01 Juli 2014

Tapas en Tippelen

06 December 2009 - 23 December 2009

Cuba

12 April 2009 - 02 Juni 2009

New Zealand only ...

Landen bezocht: