Kerken, knekels en kuiten - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu Kerken, knekels en kuiten - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Thea Dekker - WaarBenJij.nu

Kerken, knekels en kuiten

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

15 Mei 2014 | Spanje, Pamplona

Ik start in Roncesvalles. Over de weg er naartoe een verdwaalde wandelaar en veel fietsers. Het is heel bochtig en steeds maar omhoog. Ik slaap in Casa Sabina. Tapas op de bar en boven een vijftal prima kamers. Ik heb openslaande deuren en een stoel in de zon. Roncesvalles stelt niets voor en toch alles. Vier huizen en een kerk, maar de vier huizen hebben een romaanse geschiedenis en de kerk ook. Ik koop een kaartje van 3,50 (pelgrimprijs) en daarvoor mag ik in alles: het oude ziekenhuis, het klooster, het knekelhuis en het museum met het gouden schaakbord. Ik krijg een spaanse rap pratende gids mee, maar versta wonderwel veel terwijl mijn antwoorden nog wat haperen. Vanaf een uur of vier zie ik de wandelaars binnenkomen. Ik reserveer voor het pelgrimsdiner en schuif bij drie amerikanen aan tafel voor een wijntje, terwijl naast ons een grote engelsman van zijn barkruk valt. Hij blijkt alleen maar te hebben ontbeten, toen de 27 km over de berg gelopen en als beloning twee bier. Conclusie: meer eten, minder alcohol. Om kwart voor acht de volgende dag loop ik, onder een heel dreigende lucht en een temperatuur die niet boven de acht graden uitkomt, het bord voorbij waarop staat Santiago de compostella 790km. Ik voeg me vanaf nu naar de gele pijlen, de gele sterren of de roodwitte markeringen. Aan mijn lijf een thermo lange onderbroek (hé, dat was de afspraak niet!), daarover een langebroek, een thermohemd en een t-shirt en daarover mijn knalgroene jack. Het blijkt niet te veel te zijn. De noorderwind is guur. Al snel moet de poncho aan, en nog even later de kamasten om droge schoenen te houden. Nadat je omhoog bent gegaan - en dat moet op deze route nogal stevig, zie je voor je kleurrijke pelgrims met allerlei vormen bochels. Zo moeten ze er heel vroeger ook bijgelopen hebben. Vandaag waren de pelgrims die ik groette "Buen Camino" Amerikanen uit Colorado en Utah, een Kroaat uit Dubrovnik, een Hongaarse uit Ierland, Japanners, zuid Koreanen, Zweden, Noren, een Fin, een Nederlander, Spanjaarden en Fransen en twee Italianen op de fiets die halsbrekende toeren uithaalden op het stenige en door de regen gladde wandelpad. Ook hen zie ik in Zubiri aankomen. Na een hete douche, een kuitenmassage en wat rek en strek oefeningen drink ik op een bankje in de zon (!) een americano en un vaso de aqua. Zubiri stelt geen reet voor. Gelukkig is Bar Valentin - met die koffie- een fijne Spaanse tent die het bar zijn combineert met een winkel waar echt fantastisch geurende hammen aan het plafond hangen. Fijn land, Spanje.
De weg naar Pamplona loop ik goedgemutst onder een lekker zonnetje. Bij aankomst de tas van mijn rug, tshirt aan en de stad in voor een stempel van de kathedraal in mijn pelgrimspas. Na het culturele tijd voor terrashangen. En dan slaat zomaar de stemming om en merk ik dat soms echt een hekel aan mensen heb. Op de zocalo van pamplona speelt een man de sterren van de hemel op zijn accordeon. Gelooid gezicht door de zon, alleen de terrassen hebben parasols; hij is duidelijk ouder, maar hoe oud? Dan pakt hij zijn ijsbekertje en gaat de terrassen langs. Er zit een groep oudere Noren, de arabieren van Europa. Voor twee euro wijn per glas drinken doen ze wel, maar iets in het bekertje van de man gooien is te veel gevraagd. Ik gooi er dan maar extra veel in. Voor vandaag zijn mijn giften dan wel weer op want ook bij de cathedraal van Pamplona (die nota beide benen geld vraagt om binnen te mogen) heb ik een meneer blij gemaakt. Hij wenst mij, mijn huis en mijn familie gods zegen (en dat voor een euro).

  • 15 Mei 2014 - 19:00

    Tineke:

    Kijk dat is een koopie voor 1 euro de zegen over alles wat je lief heb.
    En chagerijnen heb je overal gewoon door halen en af laten glijden.
    Liefs Tineke

  • 15 Mei 2014 - 20:54

    Loes:

    Een beetje afzien hoort er natuurlijk bij,des te zoeter is de beloning! Hou vol!

  • 16 Mei 2014 - 01:21

    Gon:

    Wat een goed verslag van een mooi avontuur. Zie er beelden bij! Ik reis zo met je mee!

  • 16 Mei 2014 - 20:21

    Elise:

    Wat een enorme tas draag je met je mee! Wat zit er wel niet in...wij vinden je onwijs stoer Thé! En ja Noren zijn soms een beetje kort voor de kop maar als de drank is in de man.... Nohhhhh dan kunnen ze er soms ook gezellig wat van;)
    Blijf genieten van alle strangers.....

    Liefs Caat & Elise

  • 16 Mei 2014 - 22:40

    Paul:

    Jaaaahhh .... fijne verhaaltjes ... met foto's ! Dank je wel ! Hier schijnt ook eindelijk de zon weer, dus naar de hei, en aangemeld voor rosé proeverij en bezoek Radio Kootwijk. Keep in touch !

  • 17 Mei 2014 - 08:26

    Marielle:

    In Amersfoort liggen ook van die aanwijdriehoekjes op de weg. Daar leiden ze naar de Joriskerk op de Hof. Volgens mij ga je goed! Succes! Enne......zet een petje op tegen de zon!!!!

  • 19 Mei 2014 - 00:50

    Kees (de Middelste):

    Hej mutti, leuke impressie en heb nu nog meer zin om over 3 weken aan te sluiten.

  • 22 Mei 2014 - 13:08

    Danièle:

    joli voyage qui fait envie, buen camino profite bien remplir les yeux de souvenirs, bisou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Welkom, beste lezer! Ik ga niet ver weg, ik ga niet lang weg, maar ik ga wel af en toe wat op deze site zetten wat ik met jullie wil delen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 57691

Voorgaande reizen:

18 Mei 2005 - 10 April 2020

Europese vakanties

15 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Japan2015

01 Mei 2014 - 01 Juli 2014

Tapas en Tippelen

06 December 2009 - 23 December 2009

Cuba

12 April 2009 - 02 Juni 2009

New Zealand only ...

Landen bezocht: