homerus en tatoos - Reisverslag uit Sámi, Griekenland van Thea Dekker - WaarBenJij.nu homerus en tatoos - Reisverslag uit Sámi, Griekenland van Thea Dekker - WaarBenJij.nu

homerus en tatoos

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

31 Augustus 2007 | Griekenland, Sámi

Een ruime week verder dreigen we bijna Kefalonia weer te verlaten. In de tussentijd hebben we het hele eiland doorkruist en omcirkeld, waarbij we vooral oog hadden voor de mooie baaien en de fijne kantina's die erbij horen. De eerste vijf dagen hebben we in Sami gezeten in Villa Prince, om de hoek bij het bakkertje, vlakbij de brandweer-kazerne en hoog genoeg om de haven te zien en vanaf ons terras de komende en gaande boten van en naar Brindisi te zien vertrekken. Deze activiteit hebben we echt nauwkeurig bestudeerd: vanaf het eerder genoemde eigen terras; vanaf het terras van het cafe met spelletjes, vanaf een tafeltje aan de kade terwijl we genoten van een gegrilld stuk tonijn. De boten komen drie tot vier keer per dag en twee bijna tegelijkertijd rond de klok van 8 uur 's avonds. De italianen verzamelen zich dan rond het havenhoofd, nadat ze de hele dag nog hebben liggen bakken en zwemmen in de fantastische baai van Antisamos. Bruinen is een serieuze zaak voor deze toeristen en wat ook opvalt is dat er heel wat is afgetatoeeerd de afgelopen jaren. Tribals net boven de bilnaad, maar ook draken op kuiten, prikkeldraad op stoere biceps, engelen tussen de schouders en dolfijntjes net boven de bikinilijn. Daarnaast is een navelpiercing hier aan het strand onontbeerlijk (en helaas niet alleen op mooie strakke jonge navellijven). Wij doen lekker mee met het bruinen en blijven erg achter op tatoo gebied en qua piercings. Een van de vijf dagen hebben we doorgebracht op de SamiStar met een cruise naar Ithaka, waarvoor we als huiswerk de Odysseys van Homerus hebben gelezen. Een spannend jongensboek is er niks bij en als je Ithaka omvaart kun je je nauwelijks voorstellen dat hij twintig jaar heeft lopen smachten om terug te gaan. Een steenklomp uit zee, met een aantal leuke kleine plaatsjes en ook een (groter) aantal fraaie baaien waar je heerlijk kunt zwemmen (en dat deden we dan ook als de schoener er in aanlegde voor een uurtje). Echt een eiland om per boot te bezoeken. We hebben zelfs nog tijd gehad om het archeologisch museum in Vathi te bezoeken (twee zaaltjes). Ondertussen houden we - voor zover ons grieks het toelaat - het nieuws over de branden bij. Een moment scheen er hier ook brand te zijn en heb ik mij weer onsterfelijk gemaakt bij Paul door als voorzorg de rugzak in te pakken zodat we eventueel met de zak op ons hoofd in zee konden gaan staan. Hier ging de fik uit als een nachtkaars, maar op het vaste land houdt het nog veel mensen bezig; vooral ook politici die elkaar de schuld geven en hopen er verkiezingswinst bij te behalen.
Na vijf dagen Prince hebben we met een huurauto met een afwijking in de vooras Sami voorlopig verlaten en hebben we tegen de klok in Kefalonia gerond: het mooie hotel dat de VVAA adverteerde in Fiskardo was gelukkig vol - en kostte ook nog 300 euri per nacht - en daarom sliepen we voor een fractie van dat geld op het mooiste plekje van het eiland: Assos, met aan twee kanten zee. Via het schiereiland en de pont naar de hoofdstad Argostoli en door naar de zuidwestpunt, waar we overnachten in een taverna aan zee. Vandaag weer terug is Sami om morgen naar de noordpunt, Fiskardo, te gaan om na het weekeinde de boot te nemen naar ons laatste eiland van deze vakantie: Lefkas.

• 31 Augustus 2007 - 20:53

Kees:

Ha ouders,
    jullie lijken niet erg te spreken over Ithaka. Maar gelukkig genieten jullie op de andere eilanden wel. Het lijkt erop dat jullie goed tot rust komen (oftewel, er lijkt niet zoveel te beleven op die eilanden behalve mooie natuur en kusten). Niet dat je meer nodig hebt op vakantie natuurlijk! Succes op Lefkas, wij gaan morgen verhuizen voor de (hopelijk) laatste keer! kus van Kees